I made this widget at MyFlashFetish.com.

Saturday, May 2, 2009

Melayu Brunei & Kedayan (Maksud-maksud perkataan)

Jom kita belajar kurapak!

Perkataan ni common orang Labuan guna.

Pasal orang Labuan ada Kedayan, Melayu Brunei, lain2 lagi... (aku tau 2 ni jak) 2-2 tu majoriti la sini..

Perkataan - maksud2nya..


  1. bejaur - melepak/makan angin/jalan2
  2. bida - buruk, ugley
  3. pulang - pula (contoh: jangan pula - jangan pulang)
  4. ketulahan - orang terkena tulah, terkena balasan setelah buat benda buruk dekat orang
  5. kilala - kenal
  6. bisai - seems right
  7. (ber/ba)jabih - messy, kotor2 di mulut lepas makan
  8. (ber/ba)jurit/ampai/ampaian - not well arranged
  9. samak - ni bukan samak yang kulit haiwan tu. ni sama macam "jabih". tapi tu lain lagi. yang ni serabut gitu. macam samak dibilik ka, kepala otak ka, barang2 tidak bersusun
  10. panyap - clean up the mess
  11. putik - kutip
  12. bebau - busuk
  13. nyaman - sedap
  14. indung - parents, orang tua
  15. capi2 - macam nda mau2 gitu la
  16. limpas - tumpang lalu
  17. sisiapun - ni selalu disebut dalam keadaan dimana kita nda dapat rasa sesuatu tu, macam makanan. jadi kita sebut saja la sisiapun tu, supaya nda kempunan..kununnya la..
  18. ya - dia, yes
  19. (ber/ba)landih - slut, murahan, getek
  20. kambang - minta puji
  21. bigi - biji
  22. panggal - potong (in example KAYU)
  23. tampik - bahagi/membelah (in example Buah Kelapa)
  24. nada, inda, nda - tidak, tak
  25. ingar - hingar, bising
  26. ingau - care, peduli
  27. buduh, palui - bodoh, idiot
  28. bari - beri
  29. luan, hantap - betul2, truly, amat
  30. hangat - panas
  31. karang - nanti
  32. lalah - penat
  33. andang - memang
  34. (be)ulah - buat hal
  35. miying, miring - mereng, bengkok, tidak lurus
  36. baju kuwung - kurung
  37. linggang - lenggang
  38. tuhur - surut (berlawanan dengan air pasang)
  39. damit - kecil
  40. dangan - teman
  41. kudut -pinggan
  42. mulih - balik
  43. malar - over
  44. lakas - cepat
  45. bali - beli
  46. tabuk - jendela
  47. awu, au - ya
  48. kabat - tutup
  49. kitil - cerek
  50. patang - gelap
  51. cucul - lampu
  52. palis - jauh2 (contoh ayat : palis2 la jangan tlupa) [ayat ni selalu guna utk jauh2kan benda buruk2 berlaku]
  53. meher, mihir, gali - geli
  54. usin - duit
  55. jaga2 - hati2
  56. majal - push, usaha, not giving up, berabis ba...haha...keluar Brunei...
  57. katiak, kalatiak, keletiak - ketiak, arm pit
  58. tuli - pekak
  59. ngalih - penat
  60. anu - boleh jadi sama dengan perkataan dibawah ni, atau perkataan ni selalu digunakan kalau orang tu lupa apa iya mau cakap. contoh ayat:

"Apa tu ah... Anu bah.." - macam tu la... boleh jadi ayat yang boleh guna la kalau kurang pasti gitu...

ok, benda ni memalukan dan matured (haha), tapi mesti bagitau
pucong, anu (ada lagi ayat sensored, kalau mau tau jugak, bagi komen) - penis
tu pasal kadang2 kalau tiba2 ada orang ketawa dengar Puchong yang di Semenanjung tu, ni la dorg gelakkan tu. Aku pun kadang2 terketawa. Luan lucu ba..

nanti lagi la aku tambah2... kalau ada apa2 kesalahan ejaan ka, maksud ka, komen jak. nanti aku cek balik. tatata :D

1 comment:

  1. perlu di ketahaui jua..bahasa brunei sama bahasa brunei kedayan nda dpt dicampur aduk kan..mungkin ada persamaan.. tapi masih banyak perbezaan..terima kasih..

    ReplyDelete